Zanim zaczniemy
Poradnik pisany jest dla trybu gry Survival. Zakłada wstępną wiedzę w
zakresie obsługi gry, w szczególności dotyczącą umiejętności
craftowania, wydobywania rud metali i obsługi pieca. Jeśli nie znasz
jeszcze gry w wystarczającym stopniu, zapraszam do zapoznania się z
poradnikiem dla początkujących, który również znajduje się w naszym
serwisie.
Zwierzaczki!
Są one zarówno ładną ozdobą tego świata, jak i całkiem przyzwoitym
źródłem materiałów i pożywienia. W tym poradniku nie będę zajmował się
ich hodowlą – w tej chwili potraktujemy je jako odnawialne zasoby
naturalne. Pokrótce omówię najważniejsze z nich.
Kurczak – drobny, ale pożywny. Zostawia po sobie piórko i mięso.
Świnia – coś bardziej pożywnego! Zostawia po sobie szynkę. Jeśli
natomiast uważnie eksplorujecie świat, być może znajdziecie kiedyś
siodło. Przywiązawszy je do świni, możecie ją ujeżdżać, choć to ona
decyduje, w którym kierunku.
Krowa – chyba najważniejsze źródło zasobów. Pozostawia po sobie stek,
skórę oraz – jeśli kliknąć na nią prawym przyciskiem z wiadrem w ręku –
można ją wydoić.
Ciekawym efektem dodatkowym jest to, że jeśli powyższe zwierzęta zginą
poprzez spalenie, mięso które pozostawią, będzie od razu upieczone.
Owca – jako taka jest niejadalna, ale najważniejszym zasobem, który
można z niej pozyskać, jest wełna. Jeden blok, jeśli zdechnie, do kilku,
jeśli użyć na niej nożyc. Wełna naturalnie występuje w kolorach: biała,
jasnoszara, szara, czarna, brązowa i różowa. Istnieją również barwniki,
za pomocą których możemy przemalować ją na inne odcienie, ale ten
element gry warto odkryć samemu.
Więcej narzędzi!
W poprzednim poradniku opisałem, jak zadbać o najbardziej podstawowe
narzędzia, pomagające w radzeniu sobie w świecie gry. Jest ich jednak
bardzo, bardzo mało, a większość z nich ma ograniczone zastosowanie lub
nie jest niezbędna. Najprostsze to topory i łopaty. Pierwsze z nich
przyspieszają wycinkę drzew i innych drewnianych bloków, natomiast
drugie mocno przyspieszają wydobycie torfu, piasku, żwiru bądź gliny.
Konstruuje się je bardzo podobnie do kilofów i motyk, inne jest tu
jedynie rozłożenie materiału podstawowego – w przypadku topora są to
sloty lewy, lewy-górny i górny, a w przypadku łopaty – tylko górny.
Istnieją również narzędzia specjalistyczne, służące do zadań
specjalnych. Należą do nich krzemień i stal do rozpalania ognia, żelazne
wiadro do przenoszenia wody, dojenia krów i przechowywania lawy (!),
kompas, zegar, wędka oraz nożyce. Są one przydatne, ale nie niezbędne,
za wyjątkiem może wiadra, bez którego nie wykonamy kilku dodatkowych
przepisów. Jako że w tej chwili się nam nie przydadzą, nie będę omawiał
ich zastosowania.
Zbroimy się.
W podobny sposób możemy uzyskać również miecz – nasze podstawowe
narzędzie ofensywne. Aby je wytworzyć, na ekranie craftowania należy
umieścić kolejno: patyk (slot dolny) oraz dwa bloki materiałowe (slot
środkowy i slot górny). Warto zaznaczyć, że efektywność miecza
uzależniona jest od jakości materiału, z którego został stworzony, za
wyjątkiem złota, które autor gry postanowił potraktować realistycznie,
co oznacza, że jest mało wytrzymałe. Z tego powodu rozsądnie byłoby więc
wstrzymać się ze stworzeniem miecza, dopóki nie będziemy mieć w
zanadrzu kilku sztabek żelaza.
Czymże jednak jest broń bez pancerza? Do jej przygotowania można
wykorzystać kilka różnych materiałów, są to (w kolejności
uwzględniającej ich skuteczność): skóra, którą zdobywamy, zabijając
krowy, złoto (żal marnować, chyba że na zbroję ozdobną), żelazo i
diament. Potrzebujemy aż 24 jednostki materiałów, aby stworzyć pełny
zestaw zbroi. Napierśnik przygotowuje się poprzez zapełnienie ekranu
craftowania prawie do końca, odliczając górny slot. Hełm przez
zapełnienie slotów: lewego, lewego-górnego, górnego, prawego-górnego i
prawego. Spodnie – pozostawiając puste sloty środkowy i dolny, natomiast
buty: sloty lewy-dolny, lewy oraz prawy-dolny i prawy.
Szpon i Pazur
Tak uzbrojeni, możemy nareszcie rozpocząć nocne wyprawy w celu
przerzedzenia lokalnej populacji zombich, szkieletów, pająków i innych
strasznych stworów. Jest to przydatne i niestety niezbędne do uzyskania
niektórych zaawansowanych materiałów. Walka mieczem ogranicza się do
trzymania wciśniętego lewego przycisku myszy i celowania w przeciwnika,
jednak na bardziej zaawansowane istoty przyda się nieco taktyki. Poniżej
opiszę najwygodniejsze sposoby walki z kilkoma rodzajami stworów
nawiedzających ten świat.
Zombie: najprostsi przeciwnicy. Po prostu ciachamy je mieczem. Zostawiają zgniłe mięso.
Pająk: niezbyt groźny, ale irytujący stwór. Potrafi wspinać się po
pionowych ścianach i skakać na nas z bliska. Cofając się, uderzamy go
mieczem. Zostawia nić i pajęcze oko.
Szkielet: wszystkie szkielety uzbrojone są w łuk i strzały. Jak
najszybciej zbliżamy się do nich, w razie możliwości unikając strzał, i
zabijamy, zanim uda im się wystrzelić ich więcej. Zostawiają kości i
strzały.
Slime: żelatynowe stworki, które można spotkać tylko w głębi jaskiń.
Dostępne w czterech rozmiarach: tylko najmniejsze nie są w stanie
zadawać obrażeń. Nieco niewygodne w walce, ale nieszczególnie trudne do
ubicia. W grupie bywają zagrożeniem. Trzeba zatem zachować ostrożność.
Creeper: niesławni cisi samobójcy. Gdy podejdą – w absolutnej ciszy! –
wystarczająco blisko, po krótkim syku wybuchają. Dawniej oznaczało to
natychmiastową śmierć, dziś jest to przyjemność zarezerwowana tylko dla
Creeperów rażonych piorunem, które trafiają się dużo rzadziej. W razie
możliwości należy ich unikać, z braku wyboru atakować ostrożnie, na
dystans, cały czas się cofając. Zostawiają proch strzelniczy.
Bloki ozdobne
W grze istnieje kilka bloków ozdobnych o bardzo ograniczonej
funkcjonalności. Najprostsze do uzyskania to szkło i blok ceglany.
Szkło, jak łatwo się domyślić, może posłużyć do tworzenia butelek,
przezroczystych okien bądź przejść nad przepaściami z widokiem w dół
oraz – jeśli czujemy się jak szaleni wynalazcy i akurat budujemy
siedlisko w wulkanie – witryn z lawą. Przygotowuje się je, wypalając
piasek w piecu. Jeśli mieliśmy szczęście trafić w pobliże pustynnego
biomu, nie ma problemu, jednak najłatwiej znaleźć wystarczające ilości
piasku na plaży. Na wybrzeżach można zlokalizować również i inny
materiał, który służy do tworzenia bloków ozdobnych – jest nim glina. Z
gliny, w taki sam sposób, da się uzyskać cegły, jednak – aby można było
wykorzystać je jako blok – potrzeba ich minimum czterech. Oznacza to, że
warto przygotować kilka piecyków do przetwarzania zdobytej gliny.
Przetapianie i formowanie
Jak nietrudno się domyślić, nie tylko takie materiały można formować w
bloki czy wypiekać w piecu. Należy do nich również stara dobra skała.
Gdy ją przetopimy, uzyskamy naturalny blok skalny, taki jak w
środowisku. Również i z takiej skały można stworzyć mur ceglany, głównie
dla celów estetycznych. Podobnie z piasku da się uformować blok
piaskowca. Gdy natomiast zrobimy już blok podstawowy z materiału, który
nam odpowiada, możemy przeprowadzać jego dalszą obróbkę, formując go w
potrzebne nam kształty, jak półbloki, schodki i podobne. Nie każdy blok
da się uformować w pożądany kształt: schody można przygotować z desek,
kamieni i bloków ceglanych, natomiast półbloki – z kamieni, piaskowca,
desek, skały i bloków ceglanych. Tak przeformowane bloki możemy
wykorzystywać do tworzenia zaawansowanych konstrukcji, jak również w
celach czysto praktycznych – do wygodnego przemieszczania się w pionie.
Czerwona skała
Redstone – ta nazwa pojawiła się już kilka razy, zarówno w poprzednim
poradniku jak i w tym. Dziś po raz pierwszy opiszę, jak korzystać z
właściwości redstone`a. Oczywiście najpierw trzeba go zdobyć. Redstone
ma nieprzyjemny zwyczaj występowania tylko głęboko w ziemi, więc nie
obędzie się albo bez poważnej operacji wydobywczej, albo bez zwiedzania
jaskiń. Na szczęście, występuje on dość często, nie powinno więc być
problemów z jego znalezieniem.
Pył z tej skały służy do budowania czegoś w rodzaju schematów elektrycznych – Minecraft
posiada kilka źródeł sygnału, w rodzaju różnych przełączników, dźwigni i
redstone'owych pochodni, oraz kilka ciekawych urządzeń, które mogą być
nimi obsługiwane, między innymi żelazne drzwi, bloki dźwiękowe oraz inne
redstone'owe pochodnie. Ponieważ sygnał rozprzestrzenia się zgodnie z
zasadami logiki, możliwe jest tworzenie naprawdę skomplikowanych
systemów obliczeniowych. My jednak nie będziemy zajmować się tak
trudnymi rzeczami – omówimy tylko podstawy.
Pierwsze schematy
Po pierwsze – potrzebujemy źródeł sygnału. Wstępnie przygotujmy kilka
przycisków – na ekranie craftowania należy ustawić pionowo dwa bloki
przetopionej skały. Następnie, potrzebna jest rzecz, na którą będzie
wpływał sygnał – na przykład żelazne drzwi, które można otworzyć tylko
sygnałem redstone'owym. Trzeba zatem postawić drzwi gdzieś w świecie
gry, a obok nich, na dowolnym bloku, przycisk. Uderzając w przycisk,
otworzymy drzwi. Proste? Proste. Teraz trochę to skomplikujemy. Odsuńcie
blok z przyciskiem nieco dalej. Wciskanie przycisku nie będzie już nic
dawać, ponieważ nie ma łączności między nim a drzwiami. Do tego służy
właśnie pył z redstone'a – wystarczy zrobić nim ścieżkę od bloku z
przyciskiem do drzwi (sypiąc go po ziemi). Jeśli nie oddaliliśmy się
zbyt mocno z przyciskiem, po jego wciśnięciu powinno dać się zauważyć,
jak pył rozjarza się, a drzwi się otwierają – sukces! Należy jednak
uważać, bo pojedynczy sygnał wygasa po 15 blokach odległości. Możemy go
przedłużyć, wykorzystując redstone'owe pochodnie – craftowanie ich
wygląda tak samo jak w przypadku zwykłych, lecz zamiast węgla trzeba
użyć pyłu. Jeśli postawimy je gdzieś w świecie gry, pozostaną zapalone i
będą – same z siebie – stale nadawać sygnał. Natomiast gdy dostarczymy
im sygnał – zgasną. Wykorzystując ten efekt, można tworzyć ciągi sygnału
na dowolną odległość – byle się upewnić, że pomiędzy pochodniami nie
przekracza ona 15 bloków.
Jest jednak pewna niedogodność – sygnał zostaje, formalnie rzecz
ujmując, odwrócony. Można temu zaradzić, budując po prostu drugą
strukturę z pochodniami redstone'owymi, ale czasami nie ma na to
miejsca. Z ratunkiem przybywa jednoblokowy powtarzacz/opóźniacz sygnału,
który można przygotować z użyciem stołu narzędziowego w następujący
sposób: na dolnych slotach umieścić bloki przetopionej skały, do lewego i
prawego slotu wstawić dwie pochodnie redstone'owe, a w środku –
pomiędzy nimi – dać pył. Otrzymany w ten sposób Repeater wykorzystamy do
przedłużania sygnału bez potrzeby jego odwracania, a korzystając z jego
dodatkowej funkcji – możemy sygnał również opóźnić w czasie. Jest to
przydatna cecha przy konstruowaniu bardziej skomplikowanych schematów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz