piątek, 21 czerwca 2013

Minecraft: Poradnik dla średniozaawansowanych

Zanim zaczniemy

Poradnik pisany jest dla trybu gry Survival. Zakłada wstępną wiedzę w zakresie obsługi gry, w szczególności dotyczącą umiejętności craftowania, wydobywania rud metali i obsługi pieca. Jeśli nie znasz jeszcze gry w wystarczającym stopniu, zapraszam do zapoznania się z poradnikiem dla początkujących, który również znajduje się w naszym serwisie.

Zwierzaczki!

Są one zarówno ładną ozdobą tego świata, jak i całkiem przyzwoitym źródłem materiałów i pożywienia. W tym poradniku nie będę zajmował się ich hodowlą – w tej chwili potraktujemy je jako odnawialne zasoby naturalne. Pokrótce omówię najważniejsze z nich.
Kurczak – drobny, ale pożywny. Zostawia po sobie piórko i mięso.

Świnia – coś bardziej pożywnego! Zostawia po sobie szynkę. Jeśli natomiast uważnie eksplorujecie świat, być może znajdziecie kiedyś siodło. Przywiązawszy je do świni, możecie ją ujeżdżać, choć to ona decyduje, w którym kierunku.
Krowa – chyba najważniejsze źródło zasobów. Pozostawia po sobie stek, skórę oraz – jeśli kliknąć na nią prawym przyciskiem z wiadrem w ręku – można ją wydoić.
Ciekawym efektem dodatkowym jest to, że jeśli powyższe zwierzęta zginą poprzez spalenie, mięso które pozostawią, będzie od razu upieczone.
Owca – jako taka jest niejadalna, ale najważniejszym zasobem, który można z niej pozyskać, jest wełna. Jeden blok, jeśli zdechnie, do kilku, jeśli użyć na niej nożyc. Wełna naturalnie występuje w kolorach: biała, jasnoszara, szara, czarna, brązowa i różowa. Istnieją również barwniki, za pomocą których możemy przemalować ją na inne odcienie, ale ten element gry warto odkryć samemu.

Więcej narzędzi!

W poprzednim poradniku opisałem, jak zadbać o najbardziej podstawowe narzędzia, pomagające w radzeniu sobie w świecie gry. Jest ich jednak bardzo, bardzo mało, a większość z nich ma ograniczone zastosowanie lub nie jest niezbędna. Najprostsze to topory i łopaty. Pierwsze z nich przyspieszają wycinkę drzew i innych drewnianych bloków, natomiast drugie mocno przyspieszają wydobycie torfu, piasku, żwiru bądź gliny. Konstruuje się je bardzo podobnie do kilofów i motyk, inne jest tu jedynie rozłożenie materiału podstawowego – w przypadku topora są to sloty lewy, lewy-górny i górny, a w przypadku łopaty – tylko górny. Istnieją również narzędzia specjalistyczne, służące do zadań specjalnych. Należą do nich krzemień i stal do rozpalania ognia, żelazne wiadro do przenoszenia wody, dojenia krów i przechowywania lawy (!), kompas, zegar, wędka oraz nożyce. Są one przydatne, ale nie niezbędne, za wyjątkiem może wiadra, bez którego nie wykonamy kilku dodatkowych przepisów. Jako że w tej chwili się nam nie przydadzą, nie będę omawiał ich zastosowania.

Zbroimy się.

W podobny sposób możemy uzyskać również miecz – nasze podstawowe narzędzie ofensywne. Aby je wytworzyć, na ekranie craftowania należy umieścić kolejno: patyk (slot dolny) oraz dwa bloki materiałowe (slot środkowy i slot górny). Warto zaznaczyć, że efektywność miecza uzależniona jest od jakości materiału, z którego został stworzony, za wyjątkiem złota, które autor gry postanowił potraktować realistycznie, co oznacza, że jest mało wytrzymałe. Z tego powodu rozsądnie byłoby więc wstrzymać się ze stworzeniem miecza, dopóki nie będziemy mieć w zanadrzu kilku sztabek żelaza.
Czymże jednak jest broń bez pancerza? Do jej przygotowania można wykorzystać kilka różnych materiałów, są to (w kolejności uwzględniającej ich skuteczność): skóra, którą zdobywamy, zabijając krowy, złoto (żal marnować, chyba że na zbroję ozdobną), żelazo i diament. Potrzebujemy aż 24 jednostki materiałów, aby stworzyć pełny zestaw zbroi. Napierśnik przygotowuje się poprzez zapełnienie ekranu craftowania prawie do końca, odliczając górny slot. Hełm przez zapełnienie slotów: lewego, lewego-górnego, górnego, prawego-górnego i prawego. Spodnie – pozostawiając puste sloty środkowy i dolny, natomiast buty: sloty lewy-dolny, lewy oraz prawy-dolny i prawy.

Szpon i Pazur

Tak uzbrojeni, możemy nareszcie rozpocząć nocne wyprawy w celu przerzedzenia lokalnej populacji zombich, szkieletów, pająków i innych strasznych stworów. Jest to przydatne i niestety niezbędne do uzyskania niektórych zaawansowanych materiałów. Walka mieczem ogranicza się do trzymania wciśniętego lewego przycisku myszy i celowania w przeciwnika, jednak na bardziej zaawansowane istoty przyda się nieco taktyki. Poniżej opiszę najwygodniejsze sposoby walki z kilkoma rodzajami stworów nawiedzających ten świat.
Zombie: najprostsi przeciwnicy. Po prostu ciachamy je mieczem. Zostawiają zgniłe mięso.
Pająk: niezbyt groźny, ale irytujący stwór. Potrafi wspinać się po pionowych ścianach i skakać na nas z bliska. Cofając się, uderzamy go mieczem. Zostawia nić i pajęcze oko.
Szkielet: wszystkie szkielety uzbrojone są w łuk i strzały. Jak najszybciej zbliżamy się do nich, w razie możliwości unikając strzał, i zabijamy, zanim uda im się wystrzelić ich więcej. Zostawiają kości i strzały.
Slime: żelatynowe stworki, które można spotkać tylko w głębi jaskiń. Dostępne w czterech rozmiarach: tylko najmniejsze nie są w stanie zadawać obrażeń. Nieco niewygodne w walce, ale nieszczególnie trudne do ubicia. W grupie bywają zagrożeniem. Trzeba zatem zachować ostrożność.
Creeper: niesławni cisi samobójcy. Gdy podejdą – w absolutnej ciszy! – wystarczająco blisko, po krótkim syku wybuchają. Dawniej oznaczało to natychmiastową śmierć, dziś jest to przyjemność zarezerwowana tylko dla Creeperów rażonych piorunem, które trafiają się dużo rzadziej. W razie możliwości należy ich unikać, z braku wyboru atakować ostrożnie, na dystans, cały czas się cofając. Zostawiają proch strzelniczy.

Bloki ozdobne

W grze istnieje kilka bloków ozdobnych o bardzo ograniczonej funkcjonalności. Najprostsze do uzyskania to szkło i blok ceglany. Szkło, jak łatwo się domyślić, może posłużyć do tworzenia butelek, przezroczystych okien bądź przejść nad przepaściami z widokiem w dół oraz – jeśli czujemy się jak szaleni wynalazcy i akurat budujemy siedlisko w wulkanie – witryn z lawą. Przygotowuje się je, wypalając piasek w piecu. Jeśli mieliśmy szczęście trafić w pobliże pustynnego biomu, nie ma problemu, jednak najłatwiej znaleźć wystarczające ilości piasku na plaży. Na wybrzeżach można zlokalizować również i inny materiał, który służy do tworzenia bloków ozdobnych – jest nim glina. Z gliny, w taki sam sposób, da się uzyskać cegły, jednak – aby można było wykorzystać je jako blok – potrzeba ich minimum czterech. Oznacza to, że warto przygotować kilka piecyków do przetwarzania zdobytej gliny.

Przetapianie i formowanie

Jak nietrudno się domyślić, nie tylko takie materiały można formować w bloki czy wypiekać w piecu. Należy do nich również stara dobra skała. Gdy ją przetopimy, uzyskamy naturalny blok skalny, taki jak w środowisku. Również i z takiej skały można stworzyć mur ceglany, głównie dla celów estetycznych. Podobnie z piasku da się uformować blok piaskowca. Gdy natomiast zrobimy już blok podstawowy z materiału, który nam odpowiada, możemy przeprowadzać jego dalszą obróbkę, formując go w potrzebne nam kształty, jak półbloki, schodki i podobne. Nie każdy blok da się uformować w pożądany kształt: schody można przygotować z desek, kamieni i bloków ceglanych, natomiast półbloki – z kamieni, piaskowca, desek, skały i bloków ceglanych. Tak przeformowane bloki możemy wykorzystywać do tworzenia zaawansowanych konstrukcji, jak również w celach czysto praktycznych – do wygodnego przemieszczania się w pionie.

Czerwona skała

Redstone – ta nazwa pojawiła się już kilka razy, zarówno w poprzednim poradniku jak i w tym. Dziś po raz pierwszy opiszę, jak korzystać z właściwości redstone`a. Oczywiście najpierw trzeba go zdobyć. Redstone ma nieprzyjemny zwyczaj występowania tylko głęboko w ziemi, więc nie obędzie się albo bez poważnej operacji wydobywczej, albo bez zwiedzania jaskiń. Na szczęście, występuje on dość często, nie powinno więc być problemów z jego znalezieniem.

Pył z tej skały służy do budowania czegoś w rodzaju schematów elektrycznych – Minecraft posiada kilka źródeł sygnału, w rodzaju różnych przełączników, dźwigni i redstone'owych pochodni, oraz kilka ciekawych urządzeń, które mogą być nimi obsługiwane, między innymi żelazne drzwi, bloki dźwiękowe oraz inne redstone'owe pochodnie. Ponieważ sygnał rozprzestrzenia się zgodnie z zasadami logiki, możliwe jest tworzenie naprawdę skomplikowanych systemów obliczeniowych. My jednak nie będziemy zajmować się tak trudnymi rzeczami – omówimy tylko podstawy.

Pierwsze schematy

Po pierwsze – potrzebujemy źródeł sygnału. Wstępnie przygotujmy kilka przycisków – na ekranie craftowania należy ustawić pionowo dwa bloki przetopionej skały. Następnie, potrzebna jest rzecz, na którą będzie wpływał sygnał – na przykład żelazne drzwi, które można otworzyć tylko sygnałem redstone'owym. Trzeba zatem postawić drzwi gdzieś w świecie gry, a obok nich, na dowolnym bloku, przycisk. Uderzając w przycisk, otworzymy drzwi. Proste? Proste. Teraz trochę to skomplikujemy. Odsuńcie blok z przyciskiem nieco dalej. Wciskanie przycisku nie będzie już nic dawać, ponieważ nie ma łączności między nim a drzwiami. Do tego służy właśnie pył z redstone'a – wystarczy zrobić nim ścieżkę od bloku z przyciskiem do drzwi (sypiąc go po ziemi). Jeśli nie oddaliliśmy się zbyt mocno z przyciskiem, po jego wciśnięciu powinno dać się zauważyć, jak pył rozjarza się, a drzwi się otwierają – sukces! Należy jednak uważać, bo pojedynczy sygnał wygasa po 15 blokach odległości. Możemy go przedłużyć, wykorzystując redstone'owe pochodnie – craftowanie ich wygląda tak samo jak w przypadku zwykłych, lecz zamiast węgla trzeba użyć pyłu. Jeśli postawimy je gdzieś w świecie gry, pozostaną zapalone i będą – same z siebie – stale nadawać sygnał. Natomiast gdy dostarczymy im sygnał – zgasną. Wykorzystując ten efekt, można tworzyć ciągi sygnału na dowolną odległość – byle się upewnić, że pomiędzy pochodniami nie przekracza ona 15 bloków.

Jest jednak pewna niedogodność – sygnał zostaje, formalnie rzecz ujmując, odwrócony. Można temu zaradzić, budując po prostu drugą strukturę z pochodniami redstone'owymi, ale czasami nie ma na to miejsca. Z ratunkiem przybywa jednoblokowy powtarzacz/opóźniacz sygnału, który można przygotować z użyciem stołu narzędziowego w następujący sposób: na dolnych slotach umieścić bloki przetopionej skały, do lewego i prawego slotu wstawić dwie pochodnie redstone'owe, a w środku – pomiędzy nimi – dać pył. Otrzymany w ten sposób Repeater wykorzystamy do przedłużania sygnału bez potrzeby jego odwracania, a korzystając z jego dodatkowej funkcji – możemy sygnał również opóźnić w czasie. Jest to przydatna cecha przy konstruowaniu bardziej skomplikowanych schematów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz